Jednání Finančního výboru Zastupitelstva městské části Praha 17 dne 31. 5. 2023

Orgán
Finanční výbor
Datum jednání
Volební období
2022-2026
Zápis

Přítomni: Ing. Lenka Malinkovičová, předsedkyně; Ing. Jaroslava Šimonová; Ing. David Števík (3 členové)
Omluveni: Mgr. Bořek Černovský; Ing. Marek Francl
Členové rady: Mgr. Miroslav Šoukal, (místostarosta městské části)
Tajemnice výboru: Ing. Petra Kiliánová, vedoucí ekonomického odboru
Hosté: ------

K zápisu je veden záznam o docházce.

Místo jednání: Úřad městské části Praha 17, Žalanského 291/12b, 163 00, Praha 6 – Řepy, zasedací místnost

Průběh jednání:
Začátek jednání: 17:00 hodin
Konec jednání: 19:20 hodin

Usnášeníschopnost: ANO

Všem členům finančního výboru byly dne 25. května 2023 zaslány materiály k bodům programu elektronickou poštou (kromě důvodové zprávy k úpravě Zásad pro poskytování dotací pro roky 2023 a 2024).

Předsedkyně finančního výboru přivítala přítomné a zahájila jednání.

Program jednání:

  1. Změny rozpočtu k 31. 3. 2023 - DODATEK II
  2. Změny rozpočtu k 30. 4. 2023
  3. Změny rozpočtu k 31. 5. 2023
  4. Zpráva o plnění rozpočtu, plánu hospodářské činnosti a vyúčtování výsledků hospodaření městské části Praha 17 za rok 2022 (závěrečný účet)
  5. Vyhlášení dotačního řízení v oblasti sportu, kultury a ostatních volnočasových aktivit pro roky 2023 a 2024 a návrh na úpravu Zásad pro poskytování dotací pro roky 2023 a 2024
  6. Různé

K bodu 1
Materiál ke Změnám rozpočtu k 31. 3. 2023 – DODATEK II. byl prodiskutován a dotaz, který se týkal úpravy rozpočtu k použití finančních prostředků na projektovou dokumentaci k propojení komunikací v ulici Mrkvičkova, byl zodpovězen.
Usnesení:
Finanční výbor Zastupitelstva městské části Praha 17:
a) se seznámil se Změnami rozpočtu k 31. 3. 2023 – DODATEK II.
b) bere na vědomí rozpočtová opatření č. 20–23,
c) souhlasí s předložením Změn rozpočtu k 31. 3. 2023 – DODATEK II. na jednání ZMČ.
Hlasování: pro 3, proti 0, zdržel se 0

K bodu 2
Materiál ke Změnám rozpočtu k 30. 4. 2023 byl prodiskutován a dotazy, které se týkaly:

  • ponechaných účelových prostředků z dotací určených na realizaci opatření pro pražské domácnosti ohrožené inflací a na řešení krizové situace v souvislosti s šířením nového typu koronaviru,
  • úprav rozpočtu k použití finančních prostředků na zhotovení pasportu stavby č. p. 399 v ulici Karlovarská, Praha 6 – Řepy, na pozemku parc. č. 1348 v k. ú. Řepy,
  • na vybavení restaurace do Sportovního centra Řepy a na pořízení FVE

byly zodpovězeny.
Usnesení:
Finanční výbor Zastupitelstva městské části Praha 17:
a) se seznámil se Změnami rozpočtu k 30. 4. 2023,
b) bere na vědomí rozpočtová opatření č.24–32,
c) souhlasí s předložením Změn rozpočtu k 30. 4. 2023 na jednání ZMČ.
Hlasování: pro 3, proti 0, zdržel se 0

K bodu 3
Materiál ke Změnám rozpočtu k 31. 5. 2023 byl prodiskutován a dotazy, které se týkaly:

  • snížení účelové neinvestiční dotace poskytnuté na výkon pěstounské péče,
  • úpravy rozpočtu k použití finančních prostředků na získání oprávnění k užití online licence k dispečinku CLEAN

byly uspokojivě zodpovězeny.
Usnesení:
Finanční výbor Zastupitelstva městské části Praha 17:
a) se seznámil se Změnami rozpočtu k 31. 5. 2023,
b) bere na vědomí rozpočtová opatření č.33–40,
c) souhlasí s předložením Změn rozpočtu k 31. 5. 2023 na jednání ZMČ.
Hlasování: pro 3, proti 0, zdržel se 0

K bodu 4
Byla projednána „Zpráva o plnění rozpočtu, plánu hospodářské činnosti a vyúčtování výsledků hospodaření městské části Praha 17 za rok 2022 (závěrečný účet)“.
Dotazy, které se týkaly investičních akcí:

  • „Úpravy koupelen BD Vondroušova 1193 a 1194“,
  • „Sportovní centrum Řepy – vybavení restaurace“,
  • „Víceúčelové sportovní centrum Řepy – studie výstavby FVE a tepelného čerpadla“

byly uspokojivě zodpovězeny.
Členka finančního výboru, Ing. Jaroslava Šimonová, upozornila na odlišnost na str. 37 v nadpisu „Výsledek hospodaření běžného účetního období (ztráta)“. Z níže uvedeného textu vyplývá, že výsledek hospodaření běžného účetního období byl zisk. Došlo k okamžitému sjednocení nadpisu s dosaženou skutečností (tzn., že byl upraven nadpis na „Výsledek hospodaření běžného účetního období (zisk)“).
Dále byl finanční výbor informován o stavech na účtech bankovních výpisů městské části Praha 17.
Usnesení:
Finanční výbor Zastupitelstva městské části Praha 17:
a) se seznámil se Zprávou o plnění rozpočtu, plánu hospodářské činnosti a vyúčtování výsledků hospodaření městské části Praha 17 za rok 2022 (závěrečným účtem),
b) souhlasí s předložením Zprávy o plnění rozpočtu, plánu hospodářské činnosti a vyúčtování výsledků hospodaření městské části Praha 17 za rok 2022 (závěrečného účtu) na jednání ZMČ,
c) doporučuje zastupitelstvu městské části vyjádřit souhlas s celoročním hospodařením, a to bez výhrad.
Hlasování: pro 3, proti 0, zdržel se 0

Předsedkyně finančního výboru na základě informací uvedených ve zpracované Zprávě o plnění rozpočtu, plánu hospodářské činnosti a vyúčtování výsledků hospodaření městské části Praha 17 za rok 2022 (závěrečného účtu), kde je na str. 43 uvedeno, že Finanční výbor na svém jednání dne 27. ledna 2020 ukládá společnosti Zdravá Sedmnáctka s. r. o. (dále jen „Zdravá sedmnáctka“) pravidelné zasílání čtvrtletních rozborů hospodaření všem členům finančního výboru, požaduje, aby Zdravá sedmnáctka i nadále plnila požadavky vyplývající z tohoto zápisu. S požadavkem souhlasili přítomní členové.
To znamená, že by společnost „Zdravá Sedmnáctka“ by měla postupovat stejně jako příspěvkové organizace zřízené městskou částí a společnost Optimis spol. s r. o. a po ukončení každého čtvrtletí zaslat, na ekonomický odbor, vypracovanou Zprávu o hospodaření společnosti, která musí být v souladu s účetní uzávěrkou, včetně výkazů a to Rozvahy (v nezkráceném rozsahu), Výkazu zisku a ztráty (v nezkráceném rozsahu) a Obratové předvahy. Požadované podklady by měly být sestaveny od 1. ledna do 31. března, od 1. ledna do 30. června, od 1. ledna do 30. září a od 1. ledna do 31. prosince daného roku. Po ukončení každého čtvrtletí by měl předložit jednatel společnosti na Ekonomický odbor (Ing. Kiliánové) podklady k vyhodnocení hospodaření.
Samozřejmostí je, že společnost by měla zaslat na ekonomický odbor, za každý kalendářní rok, schválenou Výroční zprávu společnosti. Ekonomický odbor by měl se všemi materiály vždy seznámit finanční výbor.
Usnesení:
Finanční výbor Zastupitelstva městské části Praha 17 od společnosti „Zdravá sedmnáctka“ požaduje:
a) pravidelné zasílání čtvrtletních rozborů hospodaření, včetně výkazů, všem členům finančního výboru,
b) po ukončení každého čtvrtletí (vždy do 20. následujícího měsíce) předložit cestou jednatele společnosti na ekonomický odbor (Ing. Kiliánové) podklady k vyhodnocení hospodaření,
c) rozšířit textovou část Zprávy o hospodaření o informace (textová i tabulková část), obdobně jako je tomu u části „Hospodářské činnosti“,
d) uvádět ve čtvrtletních rozborech počet zaměstnanců ve fyzickém i přepočteném stavu a čerpání mzdových prostředků rozčlenit na mzdy a ostatní platby za provedenou práci,
e) uvádět informaci o stavech na účtech bankovních výpisů společnosti, které budou součástí čtvrtletních rozborů,
f) předkládat schválené Výroční zprávy společnosti,
g) ekonomický odbor seznámí průběžně s předloženými materiály finanční výbor.
Hlasování: pro 3, proti 0, zdržel se 0

K bodu 5
Pan místostarosta Mgr. Miroslav Šoukal seznámil přítomné s navrhovanými změnami v Zásadách pro poskytování dotací v oblasti sportu, kultury a ostatních volnočasových aktivit (dále jen „Zásady“).
Dle jeho sdělení, důvody vyhlášení nových Zásad jsou uvedeny v důvodové zprávě, kterou ale finanční výbor neměl k dispozici (součást podkladů pro Zastupitelstvo). Stávající Zásady nebyly dle zpracované právní analýzy vypracovány v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a nebyla dodržena minimální lhůta pro jejich vyhlášení. Nově zpracované Zásady mají tyto úpravy:

  • byla zkrácena doba čerpání přidělených finančních prostředků z prosince 2024 – do listopadu 2024 (zkráceno o měsíc),
  • bylo omezeno využití pronájmů sálů, tělocvičen, hřišť, sportovišť v Programech I.A a I.B – pouze na budovy ve svěřené správě MČ P17,
  • byly doplněny kritéria pro posouzení žádostí.

Dle sdělení Mgr. Šoukala budou současně platné Zásady zrušeny a budou nahrazeny novými Zásadami. Podané žádosti, které již žadatelé podali, zůstanou v platnosti, pokud datovou schránkou sdělí tuto informaci poskytovateli. Mgr. Šoukal má informace, že k některým žadatelům se dostala informace, že stávající Zásady jsou stiženy vadami a budou vyhlášeny Zásady nové, a proto doposud žádnou žádost nepodali a čekají na vyhlášení nových Zásad.
Členka finančního výboru Ing. Šimonová vznesla připomínky a upozornila na rozpor požadavků na žadatele v bodech 1 až 3, ve kterých je uvedeno, že žadatelem může být i fyzická osoba (bod 1) a současně je na žadatele kladem požadavek na vyhotovení a zveřejnění účetních uzávěrek ve veřejných rejstřících (bod 3). Taková povinnost fyzické nepodnikající osobě ze zákona nevyplývá. Ing. Šimonová navrhuje provedení nápravy a upřesnění požadavků na jednotlivé žadatele. Finanční výbor se shodl na nutnosti posouzení těchto bodů právním oddělením MČ Prahy 17. Mgr. Šoukal sdělil, že se bude tímto upozorněním zabývat a do konání Zastupitelstva bude provedena úprava textu.
Současně Ing. Šimonová upozornila na skutečnost, že změna termínu – zkrácení o měsíc - bude u žadatelů znamenat problém ve vedení účetnictví a to zejména s důvodu uzavíráním účetnictví do 31. prosince kalendářního roku, vyhotovení účetních závěrek a zpracování závěrečných zpráv. Dle sdělení Mgr. Šoukala byla doba pro využití dotace zkrácena z důvodu delšího času na vyhlášení nových dotací v roce 2025, které již budou vyhlašovány na kalendářní rok.
Předsedkyně finančního výboru vznesla několik dalších připomínek a dotazů k těmto Zásadám. Dle jejího sdělení úprava týkající se programů A.I a B.I (kde lze nově žádat jen na pronájem u budov, které jsou ve správě MČ Prahy 17) omezuje organizace, jejichž členové potřebují pro svou přípravu speciální tělocvičny (např. gymnastickou tělocvičnu, posilovnu atd.) a které MČ Praha 17 nemá ve své správě. Upozornila i na skutečnost, že MČ P17 nemá ve své správě dostatek sportovních zařízení a organizace jsou nuceny si zajistit pro svou činnost pronájem i v jiných MČ.
Dále nově vložená kritéria jsou netransparentní a v některých bodech nepřezkoumatelná a při jejich posuzování nemusí dojít k objektivnímu vyhodnocení žádostí. Z některých kritérií není zřejmé, jestli jsou pro žadatele pozitivní, či negativní a jak bude vyhodnocovatel zjišťovat informace požadované pro vyhodnocení, které ale nejsou součástí žádosti – např. schopnost žadatele získat finance z jiných zdrojů, průměrný počet návštěvníků v předcházejících 3 letech…atd. Nesoulad je i názvosloví uvedených v Zásadách a názvosloví uvedeného při vyplňování formuláře žádosti.
Dalším problémem je fakt, že MČ P17 již ví a zná, na co chtějí někteří žadatelé finanční podporu žádat (termín pro podání žádostí na základě vyhlášených aktuálních dotací byl dán do 30. dubna 2023) a teprve nyní novými Zásadami stanovuje kritéria pro vyhodnocení těchto žádostí.
Usnesení k nově navrženým Zásadám finanční výbor nepřijal. Finanční výbor na základě všech skutečností, které na jednání výboru zazněly, konstatoval, že nově navržené Zásady jsou stiženy vadami, které je potřeba odstranit. Finanční výbor si ale současně uvědomuje nutnost podpory neziskových sportovních a volnočasových spolků v letošním i příštím roce, které může být zajištěno jen nově vydanými Zásadami (z důvodu vad stávajících Zásad – doložených právní analýzou). Finanční výbor konstatuje, že je nutné stávající Zásady zrušit a přijmout Zásady nové, a to i přes výše uvedené nedostatky.
Finanční výbor doporučuje Zastupitelstvu požadovat pro rok 2025 zpracování nových zásad pro rozdělení finančních prostředků pro sport a volnočasové aktivity, které budou vyhlášeny na kalendářní rok, budou vyhlášeny dle platných legislativních předpisů, bude jasně definován žadatel a budou jasně definována kritéria pro vyhodnocení žádostí, která budou transparentní a přezkoumatelná.

K bodu 6
Členka finančního výboru Ing. Šimonová vznesla opakovaně svůj dotaz ohledně využití vyhlášeného dotačního programu „Zvyšování kapacit nepobytových komunitních sociálních služeb“, který je vyhlášen v Národním plánu obnovy s termínem podání žádosti do 30. listopadu 2023 a který by se mohl využít pro následný provoz plánované výstavby DPS.
Mgr. Šoukal přislíbil posouzení vhodnosti této výzvy pro potřeby plánované DPS v Řepích.
Příští jednání finančního výboru se uskuteční dne 30. srpna 2023, od 17:00 hod., v zasedací místnosti Úřadu městské části Praha 17 (týden před plánovaným termínem jednání Zastupitelstva MČ Praha 17).
Výše jmenovaní obdrží pozvánku a materiály před jednáním elektronickou poštou.

Schválila: Ing. Lenka Malinkovičová, předsedkyně finančního výboru - podepsáno elektronicky
Zapsala: Ing. P. Kiliánová – tajemnice výboru
V Praze 2. června 2023