9. jednání Komise pro životní prostředí, veřejný prostor a Smart City

Orgán
Komise pro životní prostředí, veřejný prostor a Smart City
Číslo jednání
9
Datum jednání
Volební období
2018-2022
Program
  • Kontrola zápisu, schválení programu a ověřovatele zápisu
  • Úprava a budoucí rozvoj hřbitova
  • návrh zadání a stavebního programu koncepční architektonické studie
  • Úpravy a změny v městském mobiliáři
  • změna umístění sochy „Po lázni“ od Břetislava Bendy
  • Průběžné informace k probíhajícím projektům
  • Různé
Zápis

Předseda komise: Ing. arch. Michal Štěpař
Přítomni: Mgr. Lukáš Pokorný, Oldřich Staněk, MUDr. Kateřina Pekárková – členové, Jiří Masopust – místostarosta MČ Praha 17, Ing. Vladimíra Šrámková – tajemnice
Omluveni: Ing. Mária Szitányiová, Ing. Ingrid Růžičková, doc. PaeDr. Jan Farkač CSc.

Komise pro životní prostředí, veřejný prostor a Smart City Rady městské části Praha 17 je usnášení schopná.

1. Kontrola zápisu, schválení programu a ověřovatele zápisu

V 18.00 Ing. arch. M. Štěpař přivítal všechny přítomné, zahájil 9. jednání Komise pro životní prostředí, veřejný prostor a Smart City Rady městské části Praha 17 (dále jen „komise“).
Proběhlo schválení programu jednání a odsouhlasení zápisu z 8. jednání komise ze dne 27. 1. 2020.
Do funkce ověřovatele zápisu byl zvolen Mgr. Lukáš Pokorný.

2. Úprava a budoucí rozvoj hřbitova

  • návrh zadání a stavebního programu koncepční architektonické studie

Ing. arch. M. Štěpař zrekapituloval dosavadní činnost komise a motivaci pro zpracování studie. V návaznosti na dřívější doporučení komise byl připraven návrh zadání studie a stavební program, které by měly být hlavními podklady pro její zpracování. Dle vyjádření pana místostarosty J. Masopusta, se jedná o velmi citlivé téma, je třeba k němu tak i přistupovat. Zároveň potvrdil výrazný nárůst počtu nově zřizovaných hrobových míst, především urnových hrobů, v posledních letech. Dosavadní hrobové okrsky jsou již v současnosti zcela naplněny a pro založení dalších neexistuje žádný podklad nebo plán. Prostorové uspořádání hřbitova a organizace pohřbívání v rámci nových okrsků je tedy hlavním úkolem, který má koncepční architektonická studie řešit. V rámci diskuse byla navržena a všemi přítomnými odsouhlasena úprava bodu č. 32, která spočívala v nahrazení slov „případně také“ spojkou „a“.

Komise se jednomyslně shodla na usnesení ve znění:
Komise doporučuje Radě městské části zpracovat koncepční architektonickou studii budoucího rozvoje řepského hřbitova včetně úprav přilehlých veřejných prostranství dle projednaného zadání a stavebního programu.

3. Úpravy a změny v městském mobiliáři

  • změna umístění sochy „Po lázni“ od Břetislava Bendy

Ing. arch. M. Štěpař seznámil přítomné s žádostí ředitele Kulturního centra Průhon týkající se změny umístění sochy „Po lázni“ od Břetislava Bendy, která je v současnosti umístěna pod stromy na konci ulice Bendova, a s výstupy z projednávání tohoto tématu Komisí kultury a vzdělávání.

Po diskuzi o návrzích nového umístění se komise jednomyslně shodla na usnesení ve znění:
Komise doporučuje společné jednání s Komisí kultury a vzdělávání ve věci dalšího postupu.

4. Průběžné informace k probíhajícím projektům

  • urbanistická studie na území v lokalitě Slánská a Makovského

Mgr. L. Pokorný se dotázal na důvody pro ukončení prací na studii. Ze strany pana místostarosty J. Masopusta bylo uvedeno, že studie obsahovala zcela nereálné návrhy. Na dotaz člena komise uvedl, že městská část usiluje o pozemky v této lokalitě, jako určitou rezervu, např. pro výstavbu budovy úřadu MČ. V žádném případě však nepůjde o výkup pozemků od Magistrátu hl. m. Prahy, ale o bezúplatný převod. Vedení městské části plánuje zpracování vlastní studie využití předmětných pozemků, kterou by doplnili žádost o jejich svěření do správy městské části. Předpokládá ale, že pokud Magistrát hl. m. Prahy obdrží za pozemky finanční nabídku, využije ji. Ing. arch. M. Štěpař uvedl, že se jedná o pozemky v územním plánu označené koeficientem F, který dnes umožňuje výstavbu 6 a více podlažních domů. Proto je o tyto pozemky zájem ze strany soukromých investorů, kteří již požádali hlavní město Prahu o jejich odkup. Ukončená studie centra Řep měla nastavit pravidla, díky kterým by se předešlo nekontrolované výstavbě a zároveň by městské části sloužila jako podklad a posílila její pozici při jednání s investory. Členové komise konstatovali, že bylo na studii odvedeno velké množství práce a pro městskou část by bylo přínosnější připomínkovat rozpracovanost namísto jejího ukončení.

  • billboardy

Mgr. L. Pokorný se dotázal na stav v této záležitosti. Komise již dříve Radě městské části doporučila nesouhlasit s pronájmem předmětných městských pozemků za účelem provozování velkoplošných reklamních panelů a v maximální možné míře omezovat přítomnost velkoplošných reklamních panelů na území městské části. Ze strany pana místostarosty J. Masopusta bylo uvedeno, že Rada schválila dohodu o narovnání se společností euroAWK a popsal historii smluvního vztahu s MČ. Dále uvedl, že společnost euroAWK již uhradila dlužnou částku, poníženou o období COVID. V současnosti je se společností uzavřena krátkodobá nájemní smlouva, dlouhodobá nájemní smlouva bude předložena Radě k projednání ve středu 7. 10. 2020, přičemž se bude týkat dvou billboardů, třetí společnost odstraní.

  • kontejnerová stání směsného a tříděného odpadu

Členové komise se dotázali na stav tohoto projektu, přičemž byli znepokojeni informacemi o jeho ukončení, ačkoli byl kladně přijímán veřejností i předsedy SVJ. Pan místostarosta J. Masopust konstatoval, že se mu návrh také líbí, ale bohužel nezná náklady navrženého řešení. Ing. arch. M. Štěpař uvedl, že Odbor správy obecního majetku nechal v návaznosti na dřívější doporučení komise zpracovat výrobní dokumentaci, jejíž součástí je i vzorový výkaz výměr. Projekt je tedy možné nechat nacenit. Pan místostarosta J. Masopust upřesnil, že veškerou dokumentaci týkající se projektu kontejnerových stání předal na Odbor životního prostředí a dopravy, neboť ten má v rozpočtu vyčleněny finance na jejich realizaci. V následné diskuzi vyjádřili členové komise podporu zpracovanému projektu kontejnerových stání, přičemž upřednostňují nejprve stanovit cenu navrhovaného řešení před zpracováním studie nové.

V tomto smyslu přijali jednomyslně následující usnesení:
Komise doporučuje Radě městské části zpracovat nacenění kontejnerového stání pro 4 ks kontejnerů dle výrobní dokumentace ateliéru AOC architekti a následně s tímto komisi seznámit k dalšímu projednání.

  • květnatá louka před ÚMČ Praha 17

Vyjádření ohledně dalších postupů v realizaci a údržbě květnaté louky na pozemku před hlavní budovou úřadu MČ, budou zaslána členům komise Odborem životního prostředí a dopravy.

  • úprava webových stránek městské části

Ing. arch. Michal Štěpař informoval přítomné, že dne 10. 10. 2020 budou spuštěny nové webové stránky městské části.

5. Různé

  • otrava vody řepského potoka

Člen komise doc. PaeDr. J. Farkač CSc. upozornil komisi prostřednictvím emailové komunikace na problematiku otravy vody v řepském potoce. Vzhledem k tomu, že od něho členové komise neobdrželi bližší informace a podklady, požádala komise Odbor životního prostředí a dopravy o jejich zprostředkování. Informace ohledně znečištění řepského potoka budou zaslány členům komise Odborem životního prostředí a dopravy.

V závěru jednání bylo odsouhlaseno, že by se komise měla scházet cca jednou za dva měsíce. Další zasedání se uskuteční na přelomu listopadu a prosince 2020. Termín bude včas upřesněn a podklady k jednání budou členům komise zaslány s předstihem.

Jednání bude veřejné pouze v případě, pokud to bude v souladu s aktuálními vládními opatřeními vyhlášenými v souvislosti s epidemií koronaviru.
 
Předseda komise poděkoval přítomným za účast a jednání ukončil v 19.15 hodin.

V Praze dne 12. 10. 2020

Předseda komise: Ing. arch. Michal Štěpař
Ověřovatel zápisu: Mgr. Lukáš Pokorný
Zapsala: Ing. Vladimíra Šrámková