2. jednání Výboru pro energetiku, inovace a mimořádné události

Orgán
Výbor pro energetiku, inovace a mimořádné události
Číslo jednání
2
Datum jednání
Volební období
2022-2026
Zápis

Přítomní členové komise: Mgr. Štefan Klučka, Ing. Lenka Malinkovičová, Ing. David Števík, Mgr. Petr Filipi, Mgr. Jaromír Hanzal

Omluveni:

Další účastníci jednání: Mgr. Martin Benkovič - místostarosta, Hradil Jakub - vedoucí oddělení informatiky, Mareš Vladimír - vedoucí odboru správy obecního majetku

Program jednání:

  1. Úvod
  2. Odbor správy obecního majetku
  3. Ekonomický odbor
  4. Oddělení informatiky
  5. Různé
  6. Diskuze
  7. Závěr

Jednání:

1. Úvod
Mgr. Klučka – Přivítal členy výboru a zahájil samotné jednání.

2. Odbor správy obecního majetku (OSOM)
p. Mareš:

  • Na jednání zpracoval a prostřednictvím e-mailu poskytl informace vztahující se k budovám ve správě MČ. Jednalo se o informace týkající se průkazů energetické náročnosti budov (PENB), energetických auditů (EA), faktur za odběr plynu a elektrické energie. Dále poskytl informace od správců jednotlivých objektů (odbor školství a kultury, odbor hospodářské správy a OPTIMIS spol. s r. o.
  • PENB ve svěřené správě MČ Praha 17 řeší územní rozvoj dle poskytnutých podkladů. Zmínil, že by se problematikou mohl zabývat i OSOM, OPTIMIS spol. s r. o. aj.
  • Do příštího jednání výboru zajistí vypracování PENB – Sportovního centra Řepy, KC Průhon a hasičské zbrojnice.

Ing. Malinkovičová:

  • Stručné shrnutí informací vztahující se k souborům a informacím přeposlaných od pana Mareše z OSOM.
  • Vznesla dotaz směřující k MČ, v němž se zajímá, kolik finančních prostředků je vynakládáno na teplo, plyn a podobné výdaje vztahující se k problematice výboru.
    • Mgr. Benkovič odpověděl, že s výjimkou Sportovního centra Řepy je cena u všech objektů ve správě MČ stejná.
  • Navrhla a spolu s ostatními členy výboru se shodla, že by bylo dobré, aby problematiku týkající se energetické hospodárnosti budov ve správě MČ, měl na starosti zaměstnanec MČ Praha 17 „hlavní energetik“ či firma, aby se tato problematika řešila centralizovaně. Daný člověk či firma by v agendě měl/a PENB, EA a veškerou dokumentaci týkající energetické hospodárnosti všech budov ve správě MČ. Současně neexistuje osoba, která by nejen problematiku PENB řešila a vyhodnocovala. Na základě sběru a evidenci dat by tak vzniklo shrnutí (jednotná tabulka), která by obsahovala veškeré informace. Úzká souvislost i s tématem týkající se digitalizace – viz bod č. 4.
  • Na základě dále přeposlaných souborů a informací od pana Mareše zpracuje na 3. jednání výboru, 20. 2. 2023, vyhodnocení a přehled pro ostatní členy výboru.

Ing. Števík:

  • Navrhl zjistit informace týkají se příčinné souvislosti mezi hrazením energií a městským rozpočtem u všech objektů, které jsou ve správě MČ. Dále požádal zjistit informace řešící dotace – u jakých budov proběhly rekonstrukce pomocí dotace, jakou mají dobu udržitelnosti. Jaké bylo datum a trvání dotace.
  • Dle § 7 odst. 11 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, musí mít všechny budovy (místa) nainstalovány dálkově odečitatelná stanovená měřidla nebo dálkově odečitatelné přístroje registrující dodávku tepelné energie. U nových budov už je měřidlo či přístroj součástí a u budovy starší musí být osazena do 1. ledna 2027, a to v rozsahu a způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.

Mgr. Benkovič:

  • Přiblížil výboru problematiku dotačních programů. Na základě dotazu od pana předsedy přinese na příští jednání výboru podklady na základě, kterých by mohl výbor problematiku dotací určitým způsobem nějak řešit. Tyto podklady týkající se dotačních programů, které MČ může čerpat se nechávají měsíčně aktualizovat. Do budoucna bude brát ohled na náš výbor a zabývat se i návrhy dotačních titulů, které budou od výboru navrženy.
  • Informoval, že na základě výzvy k čerpání dotačních titulů od MPSV se zpracovává žádost o koupi 3 elektromobilů pro potřeby CSZS v rámci pečovatelské činnosti.
    • Mgr. Hanzal spolu s ostatními členy výboru souhlasí s využíváním dotačních titulů, na které MČ dosáhne a může je čerpat.
    • Ing. Števík a Mgr. Filipi nabídli pomoc při řešení a zjišťování informací související s problematikou dotačních titulů – viz OPŽP.
    • Mgr. Filipi:
      • V rámci Modernizačního fondu probíhá příprava programu ENERGov (Energetická účinnost ve veřejných budovách a infrastruktuře), který bude z počátku souběžně s podporou z OPŽP pokrývat energetické úspory veřejných budov na území hl. m. Prahy (+ památkově chráněné budovy v celé ČR). Aktuálně probíhá vyjednávání na evropské úrovni ohledně nastavení podmínek podpory.
      • V případě schválení bude ihned navazovat příprava a vyhlášení výzev. Předpokládaná alokace výzvy pro energetické úspory v budovách v Praze 1 mld. Kč a pro památkově chráněné budovy (celá ČR) taktéž 1 mld. Kč.
      • Na toto by tedy bylo dobré myslet a následně případně zvážit využití této podpory pokud to bude zapadat do investičního plánu.
  • Dotační výzva týkající se fotovoltaiky na budovách ve správě MČ do 15. 3. 2023 – právě v řešení. Dle dostupných informací Sportovní centru Řepy a dvě základní školy. Bližší informace lze zjistit od pana Drmoly, vedoucího odboru územního rozvoje a investic a též vedoucího oddělení podpory projektů. Pomoci by MČ mohla i tepelná čerpadla.

Mgr. Klučka:

  • Navrhl, že by se k problematice energetického příkonu mohl vytvořit seznam firem, které bychom na základě jejich návrhů mohli kontaktovat a popřípadě využít.
    • Ing. Števík nabídl svou pomoc při zjišťování těchto informací.

3. Ekonomický odbor
Ing. Kiliánová:

  • Osobně se nezúčastnila – OMLUVENA.
  • Viz text e-mailu:
    • Městská část Praha 17 nebude mít schválen rozpočet na rok 2023 před 1. lednem rozpočtového roku, proto bude hospodařit v době do schválení rozpočtu podle pravidel rozpočtového provizoria (§ 13 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů), které byly schváleny Zastupitelstvem městské části Praha 17, dne 16. 11. 2022, usnesením č. 78/2022. Ekonomický odbor sumarizuje požadavky na rozpočet pro rok 2023. Předpokládám, že „Návrh rozpočtu na rok 2023“ bude projednáván na jednání Zastupitelstva městské části Praha 17 dne 15. 2. 2023.

Ing. Števík:

  • Zmínil, že nejen naše MČ, ale všechny MČ v Praze jsou oproti jiným obcím podfinancovány.
  • Zdůraznil, že MHD, veřejné osvětlení, pozemní komunikace, plochy zeleně a parkovišť a jiné jsou ve správě MHMP.

4.Oddělení informatiky
p. Hradil:

  • Viz prezentace týkající se digitalizace – příloha č. 2
  • Přidání informací k podmínkám digitalizace na území MČ Praha 17:
    • Kontext HMP – Celoměstská koncepce rozvoje IS pro potřeby HMP a MČ (systémy; licence; základní podpora; rozvojové projekty – e-Spis, GINIS, Proxio)
    • Finanční zdroje – na IT jsou poskytovány investice v rozmezí 1 – 1, 5 milionu Kč. Většina z těchto finančních prostředků jdou na hardware, software MČ a rozvojové kapacity.
    • Personální kapacita – pouze 2 zaměstnanci; V porovnání s jinými městskými částmi je na naší MČ na oddělení informatiky personální podstav.

Mgr. Hanzal:

  • Shoda s ostatními členy výboru na tom, že by výbor měl zajímat i kybernetickou bezpečností, především vztahující se k problematice výboru. Je potřeba se touto problematiku začít více zabývat.
  • Dotaz na pana Hradila, zda existuje digitální správa majetku – neexistuje.
  • Navrhl strategický centrální projekt, který by řešil jednotlivé dotační tituly a systémy, jenž by se daly dále implementovat.
  • Dále navrhl využití nejlepšího nástroje = digitalizace. V souvislosti s digitalizací již došlo například k portálu občana, portálu pražana či spisové službě.
  • Navrhl navýšení finančních prostředků, a to především k centralizaci všech dat, zejména důležitých dat pro nás jako pro výbor a agendu související.
  • ENERGOMONITOR s. r. o.:
    • Společnost z Valašského Meziříčí, která se zabývá vývojem a distribucí produktu pro kontrolu spotřeby energií a přehled prostředí do domácností a firem. Vlastní vývoj software i hardware umožňuje dodávat kompletní řešení umožňující intuitivní náhled do hodnot prostředí a energií v reálném čase. Dochází tak ke zvyšování životního komfortu a snižování nákladů.
    • Návrh pana Mgr. Hanzala využít nebo zjistit informace od této společnosti. Možnost využít výzvu, která končí v říjnu. Pokud se by se pro firmu MČ rozhodla, určitá dobá bude potřeba na přípravu dokumentace. Dále by byla potřeba i výpomoc od oddělení.

Mgr. Filipi:

  • Navrhl využití digitální technické mapy – dopravní a technická infrastruktura. V určitých směrech by mohla navazovat i na problematiku výboru. Navrhl, pokud by ji MČ potřebovala, tak by si ji mohla nechat zpracovat.
  • Dále navrhl navýšení počtu zaměstnanců na oddělení informatiky. Přidal, že na jiných MČ je zhruba 5 – 6 zaměstnanců, řešící danou problematiku.

Ing. Števík:

  • Poděkoval obou zaměstnancům oddělení informatiky za zvládání své agendy.
  • Doporučil k využívání dotačních programů, které lze čerpat.
  • Též jako ostatní členové souhlasí s centralizací, sběrem, dat. Dále souhlasí s pověřením určité osoby či firmy, jenž by danou problematiku řešila. V souvislosti s tímto tématem navrhl vytvoření informačního (interního) systému, který by sloužil nejen pro sběr, ale i pro evidenci dat. Tato problematika by se měla řešit na jednání zastupitelstva dne 15. 2. 2023.

Mgr. Klučka:

  • Navrhl a dotázal se pana Hradila, které oblasti by bylo potřeba posílit – digitalizace, energetická hospodárnost (energomonitor; sběr a evidence dat) a na využití nejlepšího možného nástroje.

p. Hradil:

  • Spolu s panem Mgr. Hanzalem navrhl post kybernetického manažera. Zde je však úzká souvislost s personální otázkou – navýšení počtu zaměstnanců.

5. Různé

6. Diskuze
Probíhala v průběhu jednání a týkala se především PENB, energetické hospodárnosti, dálkově odečitatelnými stanovenými měřidly nebo dálkově odečitatelnými přístroji, energomonitoringu (sběrem a evidencí dat), kybernetiky a digitalizace.

7. Závěr
Návrh na pozvání pana Dirbáka, jednatele Sportovního centra Řepy.

Žádost o doložení podkladů:

  1. smlouvu o provozování SC Řepy mezi MČ P17 a Zdravou sedmnáctkou s.r.o.
  2. PENB, který byl součástí projektové dokumentace stavby
  3. technické informace týkající se SC: (ideálně poskytnout technické zprávy z projektové dokumentace skutečného provedení stavby - vytápění, větrání, přípravy TV, bazénová technologie, wellness)
    1. plynové hospodářství - spotřebiče? (vytápění, ....? ještě něco... příprava TV?
    2. odběry e. energie - spotřebiče? (osvětlení, vzduchotechnika, příprava TV, chlazení....?)
    3. odběry vody - bazén, wellness, hala,
    4. ostatní technologie - rekuperace, tepelné čerpadlo...?
  4. spotřeby el. energie a plynu a vody za roky 2021 a 2022 - fakturační údaje
  5. spotřeby el. energie, plynu a vody po jednotlivých technologiích/celcích = energetická náročnost jednotlivých celků
    1. spotřeba sportovní haly
    2. spotřeba bazénu
    3. spotřeba wellness
    4. spotřeba hotelu/ubytovny
    5. spotřeba restaurace/bufetu
  6. již vyžádaná výše "dobrovolných příspěvků"?
  7. Plán hospodaření....?
    1. Analýza současného stavu..
      • ceny energií již jsou zastropované....
      • vyčíslení reálné ceny pronájmu a vstupného do wellness a bazénu
      • reálné ceny za osobo/den ubytování
      • příspěvky MČ P17 přes p.o. na činnost občanů Řep - plavání seniorů
    2. návrh opatření
      • beznákladové
      • nízkonákladové
      • vysokonákladové
      • investiční
    3. předpokládané úspory
    4. změny ve využití SC?

Zapsala: Mgr. Kateřina Gačová, tajemnice výboru
Za správnost: Mgr. Štefan Klučka, předseda výboru