1. jednání Výboru pro energetiku, inovace a mimořádné události

Orgán
Výbor pro energetiku, inovace a mimořádné události
Číslo jednání
1
Datum jednání
Volební období
2022-2026
Zápis

Přítomní členové komise: Mgr. Štefan Klučka, Ing. Lenka Malinkovičová, Ing. David Števík, Mgr. Petr Filipi, Mgr. Jaromír Hanzal - účast přes videohovor

Omluveni:

Další účastníci jednání:

Program jednání:

  1. Úvod
  2. Seznámení s agendou
  3. Koncepce a vytyčení cílů
  4. Diskuze
  5. Závěr

Jednání:

1. Úvod
Mgr. Klučka – Přivítal členy výboru, nastínil následující podbody programu a zahájil samotné jednání.

  1. Úvod
  2. Seznámení s agendou
    • Návrh možné tématiky a rozdělení agendy
    • Podněty:
      • Optimalizace rezervovaného příkonu
      • Upravení provozu jednotlivých budov ve správě majetku MČ
  3. Koncepce a vytyčení cílů
    • Úspora energií a financí
    • Bezpečnost a připravenost na možnou krizovou situaci
  4. Diskuze
  5. Závěr

2. Seznámení s agendou
Mgr. Klučka:

  • Navrhl možnou tématiku a rozdělení agendy, kterou by se výbor chtěl řídit. Viz následující bod č. 3a. a 3b.
  • Vznesl podněty, kterými by se výbor mohl zabývat:
    • Optimalizace rezervovaného příkonu
    • Upravení provozu jednotlivých budov ve správě majetku MČ.
  • Zeptal se, zda existuje firma, která se otázkou týkající se optimalizace rezervovaného příkonu a celkově úspor energií zabývá. Výbor se následně dohodl na zjištění více informací týkající se této problematiky. Pan Ing. Filipi dodal, že se agendou týkající se optimalizace rezervace příkonu mohla zabývat společnost ČEZ distribuce.

3. Koncepce a vytyčení cílů
Mgr. Klučka – Po shodě se členy výboru by měla být koncepce zaměřena na problematiku týkající se úspory energií a s ní spojenou úsporou financí MČ. Dále by koncepce měla být zaměřena na bezpečnost a připravenost na možnou krizovou situaci.

a. Úspora energií a financí
Ing. Števík:

  • K úspoře energií by mohly napomoci doporučení optimálního řešení, alternativní zdroje energií pro budovy patřící MČ či možnosti čerpání operačních programů financování dle do budoucna představených návrhů.
  • Navrhl výboru zabývat se problematikou Sportovního centra Řepy. Jako negativní příklad uvádí až osminásobné navýšení cen za energie.
  • Dále navrhl zjistit, jak na MČ funguje dotační management.

Mgr. Filipi:

  • Navrhl, že by efektivnějšímu hospodaření nejen s energiemi, ale i s dalšími odvětvími vztahující se k problematice výboru mohla pomoci digitalizace. Obor, jehož je na MPO ředitelem a jejíž agendu velmi dobře zná. V návaznosti nabídl tak i svou odbornou pomoc do budoucna.

Mgr. Hanzal:

  • Souhlasí s digitalizací a přidal, že lze využít dotační programy, které by vedly ke zvýšení úspor. Lze uvažovat o využití v létě 2023.
  • Navrhl zjistit informace týkající se energetických úspor, rozpočtu a celkově ekonomického charakteru vztahující se k dané problematice.
  • Dále navrhl zjistit informace týkající se průkazů energetické náročnosti budov (PENB) a připomněl, že je potřeba jejich aktualizace.
  • Ing. Malinkovičová doplnila, že pokud jsou PENB starší 10 let, tak jsou neplatné.

Ing. Malinkovičová:

  • Zažádala o zjištění základních informací = celkovou analýzu:
    • Celkový počet budov ve správě MČ
    • Rozpočet a finance týkající se energií
    • Informace vztahující se k dotacím
    • Audit vztahující se k úsporám (co eviduje)
    • Posouzení energetické náročnosti Sportovního centra Řepy, o kterém informovala na posledním zasedání zastupitelstva paní starostka
  • Připomněla, že MČ má mít zpracován energetický audit svého energetického hospodářství a PENB u budov užívaných orgánem veřejné moci.
  • Též souhlasí s otázkou týkající se Sportovního centra Řepy a žádá obdobně o zjištění základních informací a celkovou analýzu. V neposlední řadě žádá i o průkaz energetické náročnosti objektu. Dle dostupných informací odchází 6 milionů Kč do energií. Žádost o doložení dokladu. V závěru hovořila o řešení tohoto bodu pomocí úspor energií či například i navýšení poplatků pro veřejnost.

Mgr. Klučka:

  • Vznesl též otázku týkající se Sportovního centra Řepy. Zajímalo ho, jaký je vzrůst energií a na kolik procent je využívána kapacita hotelu a kolik procent ubytovacích kapacit je vytápěno. Dále ho zajímalo, v jakých časech a nakolik procent je využíván plavecký areál.

b. Bezpečnost a připravenost na krizovou situaci

4. Diskuze
Ing. Števík – Upozornil, že operační program týkající se rezervace příkonu (viz bod č. 2b. programu) už může být zrušen. Zmínil, že zjistí více informací a podrobností týkající se této problematiky. Dodal, že předsedou dozorčí rady byl pan místostarosta Mgr. Miroslav Šoukal a že by buďto on anebo jiná oprávněná osoba mohla vědět informace týkající se energií na území MČ.

Mgr. Hanzal – Dotázal se na zastropování energií u Sportovního centra Řepy. Ing. Števík odpověděl, že je tato problematika vyřešena.

5. Závěr:

  • Návrh na pozvání příslušných zaměstnanců ÚMČ Praha 17 a prosba o podklady vztahující se k jejich agendě v souvislosti s náplní výboru:
    • Odboru správy obecního majetku (přehled o budovách, které jsou ve správě MČ)
    • Odboru ekonomického (problematika rozpočtu týkající se především energií, popřípadě dotací)
    • Informačního oddělení (digitalizace)
  • Návrh na sjednání schůzky u jednatele Sportovního centra Řepy.
  • Návrh na vytvoření jednacího řádu výboru.

Zapsala: Mgr. Kateřina Gačová, tajemnice výboru
Za správnost: Mgr. Štefan Klučka, předseda výboru