14. jednání Kontrolního výboru ZMČ Praha 17

Orgán
Kontrolní výbor
Číslo jednání
14
Datum jednání
Volební období
2022-2026
Zápis

Přítomni: členové kontrolního výboru ZMČ Praha 17: Ing. Marie Svobodová, Peter Mrázek, Ing. Jaroslav Klápště.
tajemník kontrolního výboru ZMČ Praha 17: PhDr. Ing. David Horvath, MBA

Hosté: Bc. Petr Loučka (tajemník ÚMČ); Martin Marek (člen zastupitelstva MČ Praha 17); Mgr. Monika Čermáková (člen zastupitelstva MČ Praha 17); Petr Čermák (místopředseda dozorčí rady sportovního centra)
Tomáš Chaloupka (předseda dozorčí rady sportovního centra) – omluven

Místo jednání: ÚMČ Praha 17, Žalanského 291/12b, 163 00, Praha 6 – Řepy

Usnášeníschopnost: ANO (po celou dobu jednání)

Místopředseda kontrolního výboru Peter Mrázek přivítal všechny členy kontrolního výboru včetně hostů a zahájil jednání.

Schválení zapisovatele: PhDr. Ing. David Horvath, MBA
Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

Schválení ověřovatele zápisu: Ing. Marie Svobodová
Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

Návrh programu jednání:

  1. Zpráva o dokončení kontroly dotací pro Domov sv. Karla Boromejského
  2. Příprava kontroly oběhu účetních dokladů
  3. Dokončení kontroly přehledu soudních sporů
  4. Různé

Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

1) Zpráva o dokončení kontroly dotací pro Domov sv. Karla Boromejského
Vyúčtování 2023 na dotaci (1 paré) ve výši 700 000,-Kč na úhradu nákladů na provoz zdravotních a sociálních lůžek pro občany Prahy 17.
Vyúčtování obsahuje vyplněný Formulář — tabulku vyúčtování včetně přehledu mzdových nákladů čerpaných z dotace, výsledovku po zakázkách analyticky (zdravotnický materiál, el. energie, plyn, mzdy), účetní deník, následují prvotní doklady za materiál: Zaúčtování dokladu košilka s vyznačeným razítkem, že je dotace hrazena z dotace MČ Praha 17 (celá částka nebo částečná úhrada). Faktura, dodací list a výpis z běžného účtu je možné nahradit výpisem z banky. Následuje faktura za elektřinu, doklad o úhradě na souhrnném výpisu z banky, faktury za plyn a doklad o úhradě za plyn. Tabulka přehled mezd (osoby, data čerpání, hrubé mzdy, vyplacená mzda), mzdové listy, doklady o úhradě v bance (lépe řadit doklad o úhradě ihned za mzdový list).
Závěrečná zpráva, Přehled využití lůžek občany Praha 17.
Smlouva na poskytnutí dotace (2 paré), na jednom paré datum a podpis chybí, na druhém podpisy začerněny.
Usnesení:
Z dodaných podkladů pro vyúčtování za roky 2023 lze konstatovat, že byly čerpány v souladu se smlouvou, tedy účelně a hospodárně, ve prospěch občanů MČ Praha 17.

Doporučení: Vytvořit a schválit postup-metodiku pro poskytnutí, čerpání a vyúčtování dotace MČ Praha 17 prostřednictvím veřejnoprávních smluv (typicky smlouvy s Domovem sv. Karla Boromejského).
Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

2) Příprava kontroly oběhu účetních dokladů
Tajemník ÚMČ vysvětlil, jakým způsobem je zajištěn oběh účetních dokladů a jak se na ÚMČ P17 s dokumenty tohoto charakteru pracuje. Tyto postupy jsou ošetřeny v interních řídících předpisech, zejména ve směrnici pro vedení účetnictví. (Jedná se např. o objednávky a smlouvy). Dále jsou řízeny zákonem či VZMR pomocí dalšího interního předpisu. Objednávky v podmínkách úřadu schvaluje do 200 000,- vedoucí odboru, s tím, že nad 50 000,- je zapotřebí podpis gestora, či tajemníka ÚMČ. Veřejné zakázky vypisované na profil zadavatele schvaluje rada MČ. Fakturace je od dodavatele doručena na adresu ÚMČ P17 a je zaevidována do spisové služby, ze které se dále převede do ekonomického systému GINIS. Zpracovává fakturantka a postupuje na věcně příslušný odbor. Tento odbor jako správce kapitoly rozpočtu navrhne krytí. Na celém procesu spolupracují příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní. Příkazce operace (vedoucí odboru či pověřený zástupce) navrhuje krytí a pošle objednávku do oběhu správci rozpočtu, objednávka je autorizována a vrácena příkazci operace. U faktur je oběh doplněn o hlavní účetní, tedy příkazce operace navrhuje krytí a pošle fakturu do oběhu správci rozpočtu, a po zaúčtování se dává ke zpracování hlavní účetní faktura je autorizována a dostává se zpět k fakturantce.
Za správnost plnění nese odpovědnost příkazce operace u smlouvy, u objednávky za správnost odpovídá ten, kdo ji vystavil.

Členové kontrolního výboru konstatovali, že vysvětlení oběhu dokumentů tajemníkem ÚMČ je srozumitelné a dostačující. 

Doporučili však zaměřit se důsledně na kontrolu souladu znění smlouvy s údaji na fakturách (včetně jejich příloh), dále na nutnost odpovědného přebírání práce a služeb (kvality, kvantity) vzhledem k znění a obsahu smlouvy a fakturovaným údajům, a v neposlední řadě na odpovědném vypisování a dodržování pravidel výběrových řízení zadávaných úřadem.

Usnesení:
Členům kontrolního výboru byl tajemníkem ÚMČ objasněn oběh účetních dokladů. Členové kontrolního výboru konstatovali, že vysvětlení bylo dostačující a v problematice oběhu účetních dokladů jsou zorientováni.
Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

3) Dokončení kontroly přehledu soudních sporů
P. Čermák (místopředseda dozorčí rady sportovního centra) konstatoval, že v problematice gastro stále probíhá soudní spor s firmou Geosan Group a.s.. Dosud nenalezena žádná objednávka na dodání vybavení gastra. Gastro nelze rozebrat a případně užívat jinde z důvodu případného poškození. Nyní je využíváno v omezeném režimu vybavení zakoupené mimo tuto zakázku. Zájem na mimosoudní dohodu s firmou Geosan Group a.s. není. Vybavení také technologicky stárne a ztrácí na hodnotě, takže je i problematické stanovit zůstatkovou cenu zařízení. Termín jednání soudu není zatím znám.

Usnesení: V této problematice nelze podniknou žádné kroky až do rozhodnutí soudu.

Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

4) Různé

  • podněty pana Jůzy

Podněty pana Jůzy byly projednány.

Pan Jůza byl nespokojen s obsahem a termíny odpovědí na jeho dotazy a podněty zaslané v průběhu let 2023-2025 na ÚMČ. Seznam podmětů předložil (včetně termínů) v podobě přehledné tabulky a tato je přílohou tohoto zápisu. Podněty pana Jůzy byly projednány s tajemníkem ÚMČ a přítomným zastupitelem panem M. Markem. Dle tajemníka ÚMČ a zastupitele M. Marka se tři sporné dotazy – podněty netýkaly ÚMČ Řepy a u dalších dvou má právo na opravné prostředky. 
Paní M. Svobodová se ujala toho, že tento výstup z jednání zašle e-mailem panu Jůzovi a přítomné bude o odpovědi informovat. Také se přítomní usnesli, že je nutné občanům vždy odpovídat, komunikovat s nimi, a to včetně nabídnutí možnosti zákonných opravných prostředků.

Usnesení:
Členové kontrolního výboru se shodli na tom, že pan Jůza může legitimně využít opravných prostředků, které mu zákon dává, pokud by nebyl spokojen s výstupy veřejné správy.

Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

  • Podnět pro jednání zastupitelstva: návrh další činnosti KV - Kontrola vyřizování petic a stížností občanů.

Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

Návrh termínů na příští jednání KV:
Členové kontrolního výboru navrhli příští termíny jednání kontrolního výboru a to: 10. nebo 15. 9. 2025 vždy od 14:00 hod.

Usnesení:
Kontrolní výbor hlasoval o těchto termínech příštího jednání KV.
Hlasování: PRO: 3, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0

V Praze dne 16. 06. 2025
Zápis vyhotovil: PhDr. Ing. David Horvath, MBA, tajemník kontrolního výboru.
Schválil: Ing. Marie Svobodová, člen kontrolního výboru.