Přítomní členové výboru: Mgr. Štefan Klučka, Ing. Lenka Malinkovičová, Ing. David Števík, Mgr. Jaromír Hanzal
Omluveni: Mgr. Petr Filipi
Další účastníci jednání: Jiří Šenolt – referent krizového řízení
Program jednání:
- Úvod
- Schválení programu
- Krizové řízení MČ Praha 17
- Bezpečnostní situace ve školských zařízení na MČ Praha 17
- Seznámení s energetickou koncepcí MČ Praha 17
- Plánovaná opatření na snížení energetické náročnosti objektů v majetku MČ Praha 17
- Diskuze
- Závěr
Jednání:
1. Úvod:
- Mgr. Klučka:
- Přivítal členy výboru a zahájil samotné jednání.
2. Schválení programu:
- Mgr. Klučka:
- Společně s ostatními členy výboru odsouhlasili program jednání.
Hlasování: pro – 4 proti – 0 zdržel se – 0, program byl přijat.
3. Krizové řízení MČ Praha 17:
- Mgr. Macháčková:
- Představení kolegy Jiřího Šenolta, referenta krizového řízení. Pan Šenolt na Úřadě městské části Praha 17 pracuje dlouhé roky. Před přeřazením na krizové řízení, k němuž má předpoklady z minulých zaměstnání, pracoval u odboru správy obecního majetku, kde řešil problematiku vymáhání pohledávek z občanskoprávních titulů.
- p. Šenolt:
- Na území naší městské části řeší mimo jiné asistenty prevence kriminality. Dovolil si shrnout pár základních informací a sdělil výboru příklady, které byly asistenty zjištěny – bezdomovectví, injekční stříkačky na inkriminovaných místech (tyto situace se řeší s policií) či přespávání lidí bez domova za trafostanicemi (tato věc je v řešení s odborem životního prostředí a dopravy).
- Informoval, že se rapidně, cca 85 %, snížil počet nepřizpůsobivých osob u OC Řepy a v blízkosti zastávek městské hromadné dopravy. Asistenti prevence kriminality dále významně pomáhají městské policii při dohledu na přechodech pro chodce v blízkosti základních a mateřských škol. Dále pak také kdekoli je to potřeba a dle situace.
- Ing. Števík:
- Poukazuje na problematiku týkající se městské policie. Problémem je, že městská část Praha 17 svou městskou policii jako takovou nemá. Městská část Praha 17 totiž spadá do působnosti obvodu Městské policie Praha 13.
- Referenti krizového řízení:
- Informují o zpracování Manuálů pro zvládání krizových situací pro základní školy, jenž upravují postupy a pravidla pro přesun pedagogického a nepedagogického personálu a také žáků do bezpečných shromaždišť. Podobné manuály se zpracovávají i pro mateřské školy.
- Nejčastější dotazy směřující na oblast krizového řízení se vztahují k problematice úkrytů. Více informací je uvedeno pod danou problematikou na internetových stránkách Magistrátu hl. m. Prahy.
4. Bezpečnostní situace ve školských zařízení na MČ Praha 17:
- Mgr. Klučka:
- Dotazuje se na bezpečnostní školení na základních školách. Pan Šenolt mu společně s kolegyní Mgr. Macháčkovou odpovídají, že je problém v komunikačním kanále na úrovni příslušných zaměstnanců úřadu. Dále odpovídá, že s kolegyní Mgr. Kateřinou Macháčkovou mají kontakt na pana Mgr. et Mgr. Pavla Krčílka z městské části Praha 11, který již dříve souhlasil s pomocí týkající se uskuteční školení, cvičení a další spolupráce na našich základních školách.
- p. Šenolt:
- Informoval o podnětu, který se dá v blízké době realizovat na všech základních školách. Jedná se o plastové klínky, které by byly na řetízku uchyceny poblíž dveří, a které by v případě snahy o nepovolené vniknutí do učeben sloužily jako další bezpečnostní prvky.
- Mgr. Klučka:
- Doptává se na to, zda je zpracována metodika vztahující se k zajištění bezpečnosti na základních školách. Pan Šenolt odpovídá, že taková metodika není k dispozici, ale je připravována Ministerstvem vnitra ČR.
- p. Šenolt a Mgr. Macháčková:
- Informují, že je možné, podobně jako na Praze 11 domluvit případnou spolupráci s hasiči, městskou či státní policií a případně i s dalšími subjekty. Na Praze 11 se totiž ve spolupráci s krizovým řízení na cvičení i školení podílejí právě zmiňovaní zástupci – JSDH, MP a další.
- Informují o zpracování a výsledcích bezpečnostních auditů na základních školách nacházející se na území městské části Praha 17. Dokumenty jsou v tištěné podobě, neveřejné a nelze je kopírovat.
- Členové výboru:
- Probíhala diskuze vztahující se k výsledkům bezpečnostních auditů, školení a cvičení na základních školách.
- Členové zmiňují, že problematika školení či cvičení se ve výboru řešila již před 2 lety. V souvislost s touto problematikou se členové doptávají na její vývoj.
- Usnesení č. 1:
- Výbor doporučuje, aby se uskutečnilo společné jednání s panem místostarostou Mgr. Šoukalem, s vedoucí odboru školství, kultury, sportu a volnočasových aktivit Ing. Konopáskovou, řediteli základních škol, předsedou výboru pro energetiku, inovace a mimořádné události Mgr. Klučkou a referenty krizového řízení. Schůzka je iniciována ke zlepšení komunikačního kanálu a vytvoření doporučeného postupu především mezi krizovým řízením, odborem školství, kultury, sportu a volnočasových aktivit a řediteli škol.
- Hlasování: pro – 4 proti – 0 zdržel se – 0, usnesení bylo přijato
- Ing. Malinkovičová:
- Poukazuje na určitá témata z bezpečnostních auditů vzhledem i k ostatním objektům v majetku MČ Praha 17 a nejen školských zařízení, a spolu se členy výboru je pro to, aby některá doporučení z bezpečnostních auditů byla realizována i na nich.
- p. Šenolt:
- Informoval výbor o závadách na vstupních dveřích u mateřských škol Pastelka a Socháňova. Dále informoval, že mateřské školy Bendova a Laudova se speciálními třídami se projdou v co nejbližších možných termínech také.
- Ing. Malinkovičová:
- Ptá se na příručku, vztahující se k tomu, jak se chovat v nenadálých situacích, kterou roznáší Česká pošta do poštovních schránek.
- p. Šenolt a Mgr. Macháčková:
- Informují, že se jedná o projekt a příručku vydanou MV ČR a HZS s názvem „72 hodin“. Je to příručka, která radí občanům, jak se připravit na zvládnutí prvních tří dnů (72 hodin) krizové situace, jako jsou povodně, výpadky proudu nebo jiné mimořádné události, bez okamžité pomoci záchranných složek. Součástí projektu jsou i karty pro starosty, jejímž cílem je poskytnout starostům obcí (městských částí) praktickou podporu a jasné kroky pro efektivní reakci ve výše zmíněných 72 hodinách po vzniku mimořádné události. – Jsme připraveni? | 72hodin
- V souvislosti s tímto projektem byl přednesen i nekomerční projekt HZS HMP „To se nestane“, jehož cílem je jednoduchou formou poskytovat informace o vhodném způsobu chování obyvatel při různých typech mimořádných událostí. – To se nestane
- Členové výboru:
- Usnesení č. 2:
- Doporučení členů iniciovat vytvoření a začlenění odborného článku na téma „72 hodin“ pod názvem „Deset kroků k přežití“ do vydání měsíčníku „Řepská sedmnáctka“.
- Hlasování: pro – 4 proti – 0 zdržel se – 0, usnesení bylo přijato
- Cílem článku je zvýšit informovanost občanů MČ Praha 17 o zásadách soběstačnosti a připravenosti na krizové situace v souladu s celostátní kampaní „72 hodin – Být připraven“.
- Dále navrhují, aby v článku měsíčníku Řepská 17 byl odkaz na internetové stránky MČ Praha 17, kde by se v sekci bezpečnost mohli nacházet podrobnější informace vztahující se k tématu „72 hodin“. Souběžně by mohl být v časopise a následně i na sociálních sítích městské části Praha 17 by zmíněn i druhý projekt „To se nestane“.
- Usnesení č. 2:
5. Seznámení s energetickou koncepcí MČ Praha 17:
- Mgr. Klučka:
- Energetická koncepce MČ Praha 17 se finalizuje a k dispozici bude na příštím jednání výboru.
6. Plánovaná opatření na snížení energetické náročnosti objektů v majetku MČ Praha 17:
- Mgr. Klučka:
- Informoval o jediném zrealizovaném opatření – výměna sprchových hlavic ve SC Řepy.
- Ostatní opatření navrhovaná energetickým výborem prozatím zrealizována nebyla.
- Dodává, že příští rok by se mělo zrealizovat výměna nehospodárného osvětlení na SC Řepy, kde by zavedení tohoto opatření mělo přinést úsporu na osvětlení ve výši až 70% ze současné spotřeby elektrické energie. Finanční prostředky se ale musejí zahrnout do rozpočtu na příští rok 2026.
- Ing. Malinkovičová:
- Doptává se, zda byl zrealizován komplexní audit na SC Řepy. Pan Mgr. Klučka odpověděl, že do konání výboru zrealizován nebyl. O tom, kdy bude proveden zatím nemá žádné informace.
- Mgr. Klučka:
- Na dotaz členů výboru ohledně kogenerační jednotky, členy výboru informuje, že přestože kogenerační jednotka má potenciál významně snížit energetickou náročnost SC Řepy, zatím se nekonaly v tomto směru žádné další kroky, protože se čeká na právní stanovisko, které mělo hotové do konce srpna tohoto roku, ale bohužel zatím není vypracované. Výbor se touto otázkou bude zabývat ihned, jakmile zmiňované právní stanovisko obdrží.
- Ing. Števík:
- Na další jednání výboru zajistí informace týkající se problematiky kogenerační jednotky.
7. Diskuze:
- V průběhu jednání.
8. Závěr:
- Poděkování všem za účast.
Čas ukončení: 18:45 hod.
Přílohy: Příloha č. 1 – Prezenční listina
V Praze dne: 12. listopadu 2025
Mgr. Kateřina Macháčková, tajemnice výboru
Mgr. Štefan Klučka, předseda výboru